my new religion

Även om jag ber till Gud varje kväll, mest av en vana, så känner jag liksom ingen riktig "connection" till Kristendomen. jag gillar mest bara faktumet av att man ber, att man tror, om ni förstår. Den religion jag mest kan känna en slags dragning till är buddism, om det nu är något religon. Det är mkt mer där som jag kan hålla med om, som är logiskt och verkligt - till skillnad från alla historier i bibeln.. Här är ett stycke ur en del av förklaringen av buddismen. (Källa: wikipedia)


Karma och pånyttfödelse

Karma är ett begrepp som kan spåras tillbaka till Upanishaderna. Enligt denna tanke genererar goda gärningar god karma och onda gärningar ond karma, vilket i sin tur bestämmer vad en människa återföds som i nästa "återtillblivelse". Det slutliga målet i buddhismen är att uppnå ett upplyst stadium, buddhaskapet, och genom detta innerlig enhet i Nirvana. När individen har kommit dithän kommer ingen mer karma att produceras och ge upphov till ytterligare återfödelser.

Många buddhister tror att det inte finns någon världsfrånvänd räddning från ens egen karma. Lidandet orsakat av karmans effekt av tankar, ord och gärningar kan mildras genom att buddhisten följer den åttafaldiga vägen.




Kommentarer
Postat av: victoria

fin blogg.

hemskt det där med din mamma.

<3

2009-09-07 @ 15:11:19
URL: http://victoriaring.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0